Reisverslag 4 - Tangalle

12 oktober 2015 - Tangalle, Sri Lanka

Gegroet lezer,

Weer een nieuw reisverhaal van de afgelopen week!
Afgelopen week vlogen de dagen op stage voorbij. Door onze nieuwe weerbaarheidstrainingen hebben we veel dingen om voor te bereiden en natuurlijk ook te geven. Eerst zijn we begonnen om het woord 'defensibility' uit te leggen, en aan wat voor soort thema's je kunt denken. Dit bleek een goede set te zijn, want veel jongens en meiden waren niet erg bekend met het begrip. Ook hebben we verder woensdag weer met kinderen van buitenaf gewerkt, dit keer waren het er erg veel, dus we hadden onze handen vol. Later op de woensdag middag hebben we onze eerste PMT groepssessie gedaan met alle jongens samen. Eerst hebben we aan de jongens uitgelegd wat PMT precies inhoudt, want dit was al weer een tijd geleden dat ze dit uitgelegd hebben gekregen. Ook deze lessen zijn erg leuk om te doen.

Donderdag avond hadden we ons eerste 'verjaardag feestje', wat werkelijk gewoon betekent jezelf bezatten in het donker. Blijkbaar mogen anderen niet weten dat ze alcohol drinken haha. Gelukkig had ik mijn eigen biertjes meegenomen, want de sterke drank hier is niet om binnen te houden. Eén van onze staffmembers werd om het kwartier gebeld door zijn vrouw (zij wil namelijk niet dat hij alcohol drinkt). Eva en ik werden dan gevraagd veel met elkaar te praten, zodat de vrouw zou denken dat hij op Hellabeem was, echt hilarisch. Volgens de andere mannen heeft ze niet door dat hij drinkt, maar dat kan ik me niet voorstellen met zo'n sterke drankadem. Omdat de mannen het lastig vonden om mijn naam te onthouden, heb ik een nieuwe bijnaam gekregen: Rassika. Dit is de naam van de controlerende vrouw aan de telefoon. Natuurlijk was is erg vereerd om met deze persoon vergeleken te worden.
Het drankje 'arak' wordt hier het meeste gedronken, en dan vooral op zondag want dan zijn de meesten vrij. Het is dan ook heel normaal als je op je gemak om 12 uur 's middags in een tuktuk rondrijdt en je bijna een man op straat aanrijdt., omdat deze te dronken is om op te staan. De chauffeurs kijken er al niet meer van op, 'oh, dat is een arak geval'.

Afgelopen weekend hebben we heerlijk bijgetankt in de kustplaats Tangalle. Het strand is hier adembenemend mooi, tot nu toe zeker het mooiste plekje wat ik van Sri Lanka heb gezien. We kwamen erachter dat het zeker helpt als je mensen vertelt dat je een vrijwilliger bent hier, vaak geven ze makkelijk korting. Dit is mooi om Hellabeem te promoten, maar zeker ook voor onze portemonnee! We hadden een mooi guesthouse gevonden, uit de buurt van het toeristische gebied. Hier was het strand erg mooi, wat we rechtstreeks vanuit onze kamer konden bewonderen. Vrijdag hebben we de hele middag lekker op het strand gelegen. Echt heerlijk dat het enige waar je je druk om hoeft te maken is wanneer je je boek uit hebt!

Zaterdag ochtend hebben we een excursie gemaakt naar een 'blowhole'. Dit is een plek waar water de rotsen in stroomt en door een gat in de rots naar boven wordt gespuwd. Helaas was het water nu niet heel hoog, maar desondanks leuk om te zien. Onze gids wist een illegaal pad naar beneden, waar je het blowhole goed kon zien en waar het uitzicht prachtig was. Ook was er klein gaatje in de rotsen wat steeds een fluitend geluid maakte. Het deed me denken aan onze fluitketel thuis, die dit zelfde irritante geluid maakt als iedereen te lui is om deze van het gas te halen.

Zaterdag middag hebben we een wandeling over het strand gemaakt naar een 'natural swimming place'. Helaas is het in de rest van de zee vaak onmogelijk om te zwemmen door de hoge golven en de vele rotsen in het water. Toen we op deze plek aankwamen werd ik overweldigd door één en al schoonheid. Brede, goudkleurige, lege stranden, palmbomen die half over het strand heen hangen en hier en daar een hutje om in te verblijven. Echt een idyllische plek waar je het liefste nooit meer weg zou willen gaan. Omdat het hier zo episch was hebben we hier de rest van de dag doorgebracht. 'S avonds op de weg terug hebben we lekkere pizza gegeten, wat wel even lekker was na zoveel rijst. Toch begin ik steeds meer te wennen aan de rijst, en het zelf lekker te vinden! Als je me dit 2 maanden geleden had gevraagd, dan had ik waarschijnlijk nee gezegd, maar ik heb me nu al zo aangepast dat ik met mijn handen eet haha. Bestek kennen ze hier niet en in plaats van hun handen te wassen eten ze gewoon de bacteriën van hun handen op, wel zo makkelijk! Het is eigenlijk ook best wel chill om met je handen te eten moet ik toegeven. Op deze manier kan je een goede band opbouwen met je eten èn het scheelt aanzienlijk afwas!
Zondag na het ontbijt zijn we gelijk terug gegaan naar Hellabeem, zodat we hier nog even konden relaxen. Ik geloof dat onze buschauffeur haast had, want hij reed op een slingerde weg waar je misschien maximaal 80 kunt rijden ongeveer 120 voor mijn gevoel. Ik denk dat hij ook na vandaag zijn claxon kon vervangen wegens het maken van overuren. Echt een chill ritje was het niet dus. In Weligama hebben we een rotti lunch genomen aan het strand. Als die surfende mensen bezorgden me zeker wel kriebels. Het moet niet lang meer gaan duren voordat ik op zo'n plank ga staan!

Bedankt voor het lezen, ik kijk uit naar jullie reacties!
Tot de volgende keer maar weer!

1. Susan:
    Wat leuk Jeske! Je raakt al helemaal ingeburgerd
    En wat een prachtige foto's hoe warm is het daar nu?
    Tút van de van asperentjes
  2. Jeske:
    12 oktober 2015
    Hé Susan, klopt haha! Het enige is dat het inburgeren qua uiterlijk nog een lastige taak is. Overdag is het rond de 30 graden en 's nachts 25 graden, prima te doen!
  3. Marije:
    12 oktober 2015
    Super Jeske! Wat fijn dat jullie zoveel epische plekjes zien en meemaken. Hoop alleen dat je straks in Akkrum niet een inburgeringscursus nodig hebt op te vlak van de etiquette. De foto's zijn ook geweldig, ben best jaloers. De Pmt trainingen lijken me best intensief, knap hoor
  4. Marije:
    12 oktober 2015
    Jeetje, leuke humor en mooie Belle-evenissen!
    Wij komen 13 december, maar we gaan vast omboeken naar 13 november. Wat doen we hier nog?
    Alleen maar dooie paarden hier om aan te trekken. Zou graag een levende olifant omver trekken!
  5. Heske Hoekstra:
    13 oktober 2015
    Jeske wat heb je weer een mooi weekend gehad en weer mooie verhalen en foto's . Ook ik geniet hier van . Ook moet ik je de groetjes doen van Jaring . Dikke tut fan míj
  6. Boukje Nijdam:
    14 oktober 2015
    super, die verhalen, volgens mij heb je het daar prima naar de zin. Mooie filmpjes, je zit daar inderdaad in een prachtige omgeving. Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal. Groetjes
  7. Krista:
    17 oktober 2015
    Hoi Jeske,

Ik had nog niet eerder even gekeken op je reisblog. Maar wat leuk om te lezen! Volgens mij heb je het super naar je zin :) ik zou graag een dagje met je mee willen kijken hoe het daar er allemaal uit ziet!

Geniet ervan!! Dikke tut Krista
  8. Nel de Boer:
    18 oktober 2015
    Wat weer een prachtig verhaal had nummer3 gemist dus weer helemaal bij . Een mooie tijd heb je daar. Zal me benieuwen waar jou toekomst nog eens licht .Als ik dan niet te oud ben kom ik je opzoeken. Nu eerst maar naar Cambodia daar kan ik je ook volgen . Dikke tut beppe