Reisverslag 13 - Weer terug op Hellabeem - Laatste week!

13 januari 2016 - Weligama, Sri Lanka

Hallo allemaal,

Na drie weken heb ik dan eindelijk weer de mogelijkheid om een reisverslag te schrijven! En er is ook nog al wat verandert in die drie weken.. Heit en mem zijn weer op pad gegaan, ik heb nog een tijdje alleen in Kandy doorgebracht en ik ben met Eva nog aan het strandhoppen geweest. Nu ik weer terug ben op Hellabeem kan ik mooi even een verslag schrijven over de afgelopen drie weken!

In mijn vorige verslag was in geëindigd met het verhaal dat we naar Haputale gingen, een dorpje in de bergen. Hier hebben we een leuke tijd gehad. We hebben lekker gewandeld met prachtige uitzichten, we hebben een mooi uitzichtpunt bezocht en een theefabriek bezocht, waar we een rondleiding kregen en konden zien hoe het maken van thee in proces gaat. Bij elk weggetje wat we namen in de bergen met de tuktuk zei Bouwe: wauw dit is een mooi weggetje om te fietsen, of: oahw wat zou ik hier graag even omhoog willen ratsen! Nou ja, zo gezegd zo gedaan, Bouwe kreeg de mountainbike mee van het 14 jarige zoontje van de hoteleigenaar, welke nou niet echt zijn maat was, maar oke even niet klagen nu. We hoorden hem al van verren aankomen met zijn supersonische coole muziek bel. Mem en ik stonden aan de kant om deze superathleet aan te moedigen! ​Haputale staat trouwens bekend om zijn thee en dat is ook wel te zien! Overal waar je om je heen kijkt zie je mooie golvende theeplantages, een prachtig gezicht. Qua volk merk je ook wel dat je wat in een afgelegen gebied bent. De mensen zijn niet zo vriendelijk als bijvoorbeeld in het zuiden en ze zien er allemaal wat angstaanjagend uit.
Vanuit Haputale hebben we de trein genomen in de richting van Kandy. We hadden van te voren graag willen boeken, maar helaas was dit mis gegaan. Dit betekende dat we met als ons tassen in de drukbezette lokale wagon moesten. Het was achteraf minder druk dan ik had verwacht, maar we hadden geen zitplaats helaas. Ik heb na een tijdje een plekje kunnen veroveren in de deuropening van de trein. Terwijl de trein door het golvende landschap sukkelde genoot ik van een heerlijk koel windje en prachtige uitzichten. Het was best wel een bijzonder moment dat je zo half uit een rijdende trein hangt, misschien moet ik dat in Nederland ook maar eens proberen, zeker de moeite waard. Na drie uur staan was mem toch wel erg moe en zijn we uitgestapt in de middle of nowhere in de hoop dat we met een bus verder konden. Die bus was er gelukkig, en met wat hulp van de vriendelijke dorpsgenoten konden we zonder moeite met de bus mee naar Kandy.

In Kandy kwamen we aan bij het hotel wat we hadden geboekt, maar dit viel gelijk best wel tegen. Er was niet echt een warm welkom en het zwembad, waar we zo naar uit hadden gekeken, was meer een koud bad vol met alg. Na 4 nachten hier te hebben geslapen hadden we besloten om onze laatste nacht in een hotel te overnachten met alle faciliteiten, inclusief rooftop pool.. Niet verkeerd dacht ik zo. In Kandy hebben we vijf heerlijke dagen gehad. In Kandy hebben we leuk geshopt, voor al souvenirs, de temple of the tooth bezocht (waar de de echte, jaja de ECHTE tand van Budha ligt) en veel gewandeld. Ook hebben we op twee uur vanaf Kandy het Pinnewala Olifanten Weeshuis bezocht. Het was leuk om te zien, maar voor mij iets te commercieel allemaal. Het voelt dan erg dubbel als je daar bent. Dat weeshuis is opgezet om olifantjes te kunnen opvangen, maar voor je gevoel gaat hun grootste belang uit naar geld, en dat hoort niet. Wel hebben we kunnen zien hoe de olifanten gingen baden in de nabijgelegen rivier. Dat was een erg mooi gezicht.

Naast Pinnewala hebben we ook een ander uitstapje gemaakt naar Sigirija. Hier staat een enorme hele beroemde rots. Het uitstapje was helaas niet het grootste succes. De entree was al belachelijk duur, dus besloten alleen heit en ik de klim te maken. Toen kwamen we er na een paar honderd meter achter dat er meer mensen waren die op dit idee waren gekomen.. De trap en het pad naar boven stond helemaal bomvol met mensen (achteraf ook niet het handigste moment uitgekozen, een zondag en rond kerst). Toen het ook nog keihard begon te regenen hebben Bouwe en ik de tocht opgegeven. Toch was leuk om te hebben geprobeerd en het uitzicht naar de rots toe is ook prachtig. In Kandy hebben we alle zes avonden gegeten bij Bamboo Garden. Een erg goed Chinees restaurant gerund door een Engelsman, met een prachtig uitzicht over de stad. Ik was hier al wel eerder bekend, en het viel heit en mem ook wel in de smaak. We hebben hier erg leuke mensen ontmoet, zeker een plek om niet te vergeten.

En toen kwam het moment dat ik heit en mem moest uitzwaaien. Ik had ze op de bus gebracht die rechtstreeks naar het vliegveld ging, alleen ging de bus helaas al erg vroeg, dus moesten zij daar ook nog erg lang wachten. Maar ja met Jeske in de buurt ga je geen taxi nemen van 80 euro terwijl je het ook voor 3 euro kan doen! Het afscheid was best wel een beetje lastig. Het voelde raar om ze in de bus weg te zien gaan, terwijl ik alleen achterbleef. De twee dagen daarna ben ik dan ook nog in Kandy gebleven. Ik had echter wel een super cadeau gekregen van heit en mem; ik mocht een nacht extra overnachten in het luxe hotel. Dus was zeker een erg leuke verassing! Daarna ben ik naar een backpacker hostel gegaan, waar Eva de volgende dag ook kwam. Dit waren eigenlijk de eerste drie dagen in Sri Lanka waarbij ik wel zoiets had dat ik naar huis wilde. Mijn ouders waren weg, ik had geen stage meer, wat deed ik hier eigenlijk nog? Met oud en nieuw was eigelijk alles weer vergeten. We waren (natuurlijk) in Bamboo Garden en toevallig kwam er een groep van 40 Nederlanders binnen, het was een erg gezellige avond! Helaas geen vuurwerk, maar wel een paar sterretjes haha.
Gelukkig verdween dit gevoel ook weer zodra ik strand zag haha! Want het strand in Lanka is toch zooo heerlijk. We begonnen in Bentota, wat vooral gericht is rijke toeristen kwamen we achter. Na ja dan moesten we daar ook maar gebruik van maken! We zijn één dag binnengesneaked bij een superdeluxe hotel met opzich wel een redelijk zwembadje... Dit was ultiem genieten! De volgende dag zijn we ook weer verder getrokken, omdat Bentota ons verder niet veel te bieden had. Trouwens nog wel een riversafari gedaan en een jetski en een wakeboard gehuurd. Ik ben het wakeboarden nog niet verleerd gelukkig haha!

De volgende bestemming was Hikkaduwa, een toeristisch plek aan de Westkust. Hier waren we al eerder geweest, en ook nu beviel het ons weer top. Lekker op het strand gelegen, lekker gezwommen, en heerlijk gegeten. Na drie nachten hier te hebben gebleven zijn we doorgereisd naar ons lievelings plekje: Mirissa. In Mirissa hadden we de eerste nacht een hutje aan het strand voor 10 euro per nacht, wat wil je nog meer?! Daarna zijn we verhuisd naar een guesthouse wat verder van het strand, wat achteraf wel een goede set was door de muziek in de nacht. In Mirissa hebben we leuke mensen ontmoet. De eerste avond ontmoetten we Werner en Christiane, twee Duitse backpackers. Met hun zijn we ook lekker uit eten geweest en met Christiane hebben we de rest van de dagen ook doorgebracht. Later kwamen er nog twee reismaatjes van haar bij uit Ijsland, ook toplui! Het is zo leuk dat je hier zo makkelijk contact met andere mensen krijgt en dat het allemaal zo multicultureel is. Dat ga ik straks wel weer missen denk ik in Nederland. 'He! Alles goed? Zal ik jullie gezelschap brengen en een biertje drinken?', krijg een rare blik naar me toegeworpen... Ohja vergeten in ben weer in Nederland, sorry hoor..

Zo dat waren mijn vakantieverhalen! Een heerlijke 4 weken gehad, maar het ging ook weer zo snel. Het voelt alweer zo lang geleden dat mijn ouders hier waren, terwijl ze twee weken geleden pas weer weg gingen. Toch vond ik het super dat ze hier waren. We hebben enorm genoten van Sri Lanka, maar voor al ook van elkaar. Nu ben ik weer op Hellabeem waar ik mijn laatste week doorbreng. Helaas moet er nog veel voor school gebeuren dus daar gaan nu mijn prioriteiten naartoe. Dat neemt natuurlijk ook niet weg dat er geen plek is voor leuke dingen. Vanmiddag gaan we naar Mirissa met Jan en Helene en vanavond gaan we lekker uiteten. Vandaag over een week vlieg ik alweer naar huis! Jeetje wel een gek gevoel zeg, maar ik heb er ook zin in. Ik weet zeker dat ik nu niet echt besef wat ik aan Sri Lanka ga missen, maar dat als ik straks thuis ben dat ik het toch wel heel erg mis!
21 januari verschijn ik weer in Nederland, dus dan zie ik jullie allemaal snel!

Dikke tuut
Jeske

1. Marije:
    13 januari 2016
    Oh Jeske, ik ben door je verhaal en foto 's weer helemaal bij jou in Sri Lanka! Wat was het een fijne tijd en wat hebben we veel gezien. De foto's van het afscheidsfeestje doet me echt glimlachen; ik zie de toneelstukjes en liedjes van de jongens zo weer voor me. Voor ons was het afscheid van jou vanuit de bus ook lastig. Gelukkig waren wij nog een paar dagen vrij en gelukkig kwam Eva weer bij jou. Zo te horen hebben jullie leuke strandfeestjes gehad! En volgende week weer naar huis. Ik haal je op. Succes nog met de laatste loodjes! Dikke tuut
  2. Anja:
    13 januari 2016
    Ja Jeske,het duurt niet lang meer en dan kunnen we live jou verhalen horen!
    Ik kijk er naar uit.
    Liefs,
    Anja
  3. Jannie:
    13 januari 2016
    Ze zullen jou daar vast gaan missen Jeske maar hier missen we je ook Nog even genieten van je laatste dagen en tot volgende week. Xx
  4. Jan Heida:
    13 januari 2016
    Hoi Jeske, ik ha dien reisferslachen mei in protte wille lezen. Toch dyn ferslach hast neffens my alle lezers yn sjoch yn Sri Lanka en dyn staasje. Do hast de leuke mar ek de minder leuke kanten oanstipt. Tige tank foar dyn ferslachen. Noch in noflik wike, in beste fleanreis en oant sjen.
  5. Bouwe:
    14 januari 2016
    Leuk leuk Jeske! Mis it noch steeds..
    Wiest mar faker yne buurt.. Besparret in protte jild en auto's op'e dyn!
    Komaf gau wer thus! :-)
  6. Nel de Boer:
    15 januari 2016
    En sa witte wy ek hoe as jimme it der hant ha wer yn herrinnering my yn gouden rantsje. Genietsje fan de lêste wiike . Oant gauw