Reisverslag 12 - De eerste week vakantie

22 december 2015 - Weligama, Sri Lanka

Hallo lezer!

Zo, daar zit ik weer mijn verhaaltje te schrijven. Alweer meer dan een week geleden heb ik mijn ouders opgehaald uit Colombo van het vliegveld. Gelukkig mochten we de auto van Jan en Helene gebruiken met een chauffeur, en zo ging ik dan om 6 uur s ochtends die kant op. Het was erg leuk om mijn ouders weer te zien na 3 maanden en ze weer een dikke knuffel te geven. De week daarna hebben we doorgebracht in Hellabeem.

Gelijk waren mijn ouders helemaal verkocht door het land maar vooral ook door Hellabeem. Een prachtige groene omgeving met een zelfvoorzienend karakter, wat ze erg aansprak. Natuurlijk elke dag gebruik maken van het zwembad en uitstapjes maken terwijl ik mijn laatste loodjes op stage afmaakte. Vaste prik was om 10 uur koffie bij Jan en Helene met wat lekkernijen uit Nederland zoals pepernoten of chocoladeletters. Op deze tijd van de dag was iedereen dan ook zo blij als een kind! Met Jan en Helene hebben we ook gezellige dagen gehad en veel gepraat over Hellabeem. Ze zien het al helemaal voor ze om Hellabeem over te gaan nemen, mag ik dan ook mee?

De laatste week van stage was al te merken dat de druk er wat af was en dat we alles aan het afronden waren. Wel gek dat we elke dag weer een groep als laatste PMT gaven en dat dit ook de laatste keer was dat we de kindjes van buitenaf zagen op woensdag. Woensdag aan het eind van de middag was ons afscheidsfeest. Het was voornamelijk gericht op de meiden, waar wij wekenlang een dans mee hadden geoefend. Eva en ik waren mooi gekleed in een sari (Sri Lankaanse jurk) en met een beetje make-up zagen we er dan ook al heel anders uit. Al het personeel schrok zich dood toen ze ons zagen en begonnen spontaan te stotteren. Very very beautiful!! Eeg leuk dat we zulke positieve reacties kregen van iedereen. De avond werd gestart met het laten zien van de film die Eva en ik hebben gemaakt in de afgelopen weken. In deze film laten we de impact van onze weerbaarheidslessen zien. Het was een erg mooi moment om te zien hoe dit bij de jongens en meiden binnenkwam en stiekem was ik best trots op het resultaat! De rest van de avond werd gevuld met dans, zang en drama optredens van de jongens en meiden. Bijna iedereen deed wel een stukje. Soms wel wat saai, maar ik vond het erg stoer dat ze dat allemaal durfden! Aan het eind van de avond kregen we van Jan en Helene een mooi cadeau en gaven we zelf ook cadeautjes aan de jongens en meiden. Dankjewel beppe Nel voor je donatie om deze leuke cadeautjes te kunnen kopen, ze vonden het super!

Vrijdag begon dan echt eindelijk mijn vakantie en zijn we per bus gereisd naar Tangalle, een idyllische plek aan het strand. Het openbaar vervoer moest voor de oudjes wel even wennen. De harde muziek in de bussen is nou niet echt hun style en ook heb je niet net als in Frielsand de hele bus voor je alleen. Mem kwam er ook wel achter dat een koffer toch niet zo handig was geweest met deze vervoerswijze... In Tangalle hebben we heerlijk genoten op het strand, ondanks dat het zaterdag bijna de hele dag heeft geregend. Hadden we eindelijk tijd voor een goed boek! Gister zijn we weer doorgereisd naar Uda Walawa, waar we vanochtend vroeg een safari hebben gedaan. We hebben de boeking van 2 nachten verandert in 1 nacht, want de accomodatie was toch minder spannend dan dat we dachten. Het enige spannende was dan wel dat we onverwachts een grote leguaan in onze kamer hadden. Een stukje van onze safari hadden we dus al gezien!

Vandaag dus de safari! We zaten in een jeep met nog twee Oostenrijkse meiden, waar vooral Bouwe het goed mee kan vinden. Zolang ze zijn grapjes leuk vinden is het altijd goed! In het park hebben we wel ongeveer 40 olifanten gezien, veel vogels, pauwen, herten, vossen, buffalos en apen. Ook de natuurljk was erg mooi, zeker een ervaring die we niet hadden willen missen! In de middag zijn we doorgereisd met de bus naar Haputale, een dorpje in de bergen. Het is hier een stuk frisser, maar erg mooi. Overal theeplantages en prachtige uitzichten. Morgen zullen we een theefrabriek gaan bezoeken en gaan wandelen in de bergen. Daarna op naar Kandy om daar de kerst door te brengen!

Foto's zal de komende tijd niet lukken, omdat ik mijn laptop niet mee heb. Als het ergens lukt zal ik er weer een lading opzetten! Tot de v.olgende keer maar weer!

1. Sanne:
    23 december 2015
    Jij zit daar heerlijk in de zon en de tropische regenwouden en ik hier in de sneeuw. Toch wel vreemd om dan die verhalen te lezen, maar wat geniet ik weer! Fijn om heit en mem daar lekker te hebben en dan straks nog in je uppie op reis toch? Doe alles wat je niet laten kunt lieve Jes want voordat je het weet ben je weer hier! (Niet dat ik dat heel erg vind hihi)

Dikke smak,
    een vriendinnetje die je ondertussen toch wel erg mist
  2. Nel de Boer:
    24 december 2015
    Wat leuk om wer wat mei op reis te gean Mem mat mar lekker fan yt waar genietsje hjir is yt net har waar. We ha Frida har huske hast klear se kinne mar komme. Jammer dat yt sa eindigje mast .mar se wiene der no gelokkig noch far de bern sat Bouwe sei .Jimme der yn fijne kriist .
  3. Rintsje:
    25 december 2015
    Leuk weer Jeske. Mooi dat bouwe en marije er ook zo van kunnen genieten. En dat zelf in Oostenrijk zijn grapjes snappen is wel bijzonder toch! Nog maar efkes geniete fan jim letste dagen een een goei kriest.