Reisverslag 10 - Kitulgala

22 november 2015 - Kitulgala, Sri Lanka

Hallo lezer!

Leuk dat je weer de moeite neemt om mijn blog te lezen!
De afgelopen week was ik niet erg fit, veel last van mijn darmen. Voor al woensdag voelde ik me erg ziek, maar daarna ging het gelukkig weer beter. Echt verbazend dat dat nu pas zo laat komt, maar het moest er toch een keer van komen! We hebben weer alle groepslessen verzorgd afgelopen week en ook hebben we weer gekickbokst met de jongens. Het lijkt ons ook erg leuk en nuttig voor de jongens om zelfverdediging te gaan geven. Hier hebben we echter nog niet erg veel ervaring in en op internet is lastig informatie te vinden. Als iemand hier ervaring of oefeningen in weet, dan hoor ik het graag! Het gaat dan om een 'staan' groep en een rolstoel groep.

Voor ons afscheid over 4 weken lijkt het ons leuk om met de meiden een stuk voor te bereiden. Daarom zijn we druk bezig met de meiden om een dans te oefenen. Ook hebben we ze gevraagd om zelf een dansje in kleine groepjes te verzinnen. Ik ben erg benieuwd of hier iets van gaat komen, maar we zullen het zien! De groep meiden geven we ook zwemles, wat altijd één groot lachfestijn is. Nu is het ook niet ook niet erg lastig om hun te laten lachen.. maar toch, het is altijd erg leuk en dat vinden zij ook! Mooi om te zien dat deze meiden tijdens zo'n zwemuurtje helemaal opbloeien. Als we zeggen dat de les ùberai (afgelopen) is, dan hangen ze allemaal smekend aan mijn arm of ze nog 10 minuutjes langer mogen. Dit zijn wel de leuke dingetjes.

Afgelopen vrijdag waren we uitgenodigd door een Duitse vrouw die hier een kindertehuis heeft. We hebben haar een aantal weken geleden ontmoet in haar mans guesthouse, in Tangalle. Het tehuis bestond 5 jaar en dat moest natuurlijk gevierd worden! Dus in de late ochtend vertrokken we naar Tangalle. Het terrein zag er super uit en alles leek erg nieuw. Ook verbleven hier acht Duitse vrijwilligers, waarvan één ons alles heeft laten zien. Ik kon gelijk zien dat ze hier alles goed voor mekaar hadden en dat de kinderen een pracht plek hebben hier. Als vrijwilliger is dit ook een erg goede plek. De ceremonie was (net als alle andere Sri Lankaanse ceremonies) erg saai. Het grootste deel werd gevuld met enorm lange speeches in het Singalees door wat hoge pipo's, die natuurlijk niet mogen ontbreken op zo'n feestje. De laatste officier was net klaar met zijn laatste liedje, toen de rest al bijna in de auto zat om weg te gaan. Erg geïnteresseerd waren ze nou dus ook weer niet haha. Na de ceremonie moesten we snel weer weg, want we hadden nog een lange reis voor de boeg. We gingen via Colombo naar Kitulgala, waar we 's nachts 24 uur aankwamen. In Kitulgala hadden we afgesproken met Jessie, Kim en Rick. We kwamen aan op de plek wat ik had gereserveerd en onze slaapplek was wel heel uniek! We verbleven in een soort boomhut die deels open was, met uitzicht op de rivier. In de kelder was de badkamer, wat werd afgeschermd door een half muurtje van kleisteen. Tijdens een ijskoude douche van het rivierwater kon je genieten van het mooie uitzicht over de rivier. En ook vanaf de wc was dit mooie uitzicht te bewonderen. Dit is best wel handig, want nu hoef je niet meer je telefoon mee te nemen naar de wc voor vermaak! Deze plek deed me erg denken aan de plek in de Thaise jungle waar ik met mijn moeder was, alleen hoopte ik dat het deze keer minder erg zou gaan regenen!

Zaterdag ochtend stonden we vroeg op voor een heerlijk uitgebreid ontbijt en daarna maakten we ons klaar om te gaan raften. Het raften was een 7 km lange afdaling met een paar leuke versnellingen in de rivier. Het raften was kort, maar wel erg gezellig. We hebben ook lekker gezwommen en ons laten meedrijven door de rivier, heerlijk. Rick en ik klommen steeds met gemak de boot weer in, maar de andere dames hadden hier wat meer moeite mee. We hebben allemaal echt slap gelegen over op wat voor rare manieren ze wel niet in de boot kwamen. Vaak moest de instructeur te hulp schieten om de vis op het droge te leggen. Na weer een lekkere lunch, terug bij ons hotel de Rafters Retreat, hebben we die middag canyioning gedaan. Iets wat ik denk ik al wel 10 keer heb gedaan maar het blijft elke keer leuk! We moesten een stijl pad in de jungle omhoog lopen waarna we uitkwamen bij een rivier met twee natuurlijke glijbanen en twee rotsen om vanaf te springen. Jessie en Eva waren niet erg geliefd door deze plek, want Eva gleed uit en viel op haar gezicht en Jessie gleed uit op haar stuitje. Bij Eva leek het eerst wel ernstig met haar bloedneus en haar zere gebit, maar het is goed afgelopen op een dik gezicht na. De hoogste sprong was ongeveer 9 meter. Nog steeds niet echt genoeg om mijn adrenaline niveau omhoog te brengen, maar het was wel lache. Ook hier hebben we weer veel lol gehad. Jammer dat ik hier mijn go-pro niet had, ik denk dat er wel hele leuke filmpjes uit waren gekomen.

Na een erg leuke en vermoeiende dag waren we weer terug in ons hutje, waar ik genoot van onze natuurlijke douche met een prachtig uitzicht. Echt wel een besef moment wat voor geluk ik eigenlijk heb dat ik dit mee mag maken, terwijl de meeste andere mensen dit nooit zullen zien. In de avond hebben we gezellig spelletjes gespeeld met een drankje erbij en lekker gegeten. Het restaurant heeft ook een erg leuke sfeer. Jammer dat er nog maar drie andere gasten waren, want ik kan me voorstellen dat het hier erg gezellig is als het hotel vol zit! Gelukkig waren we met een groep en hadden we geen andere mensen nodig, want we hadden het al gezellig genoeg met z'n vijven.
Zondag zijn we na het ontbijt allemaal weer terug gegaan naar onze homeplace. Zij naar Digana, wij naar Weligama. Hopelijk kunnen we nog een keer een weekend vinden om met hun af te spreken voor dat Maxine, Rick en Ianthe weg gaan! Zou erg leuk zijn!
Na een reis van 8 uur waren we in de vroege avond weer terug op Hellabeem, terugkijkend op een weekend met veel gezelligheid, leuke activiteiten en lang gereis, wat het overigens wel waard was. Wel jammer dat er hier in Sri Lanka niet meer plekken zijn waar je zulke wateractiviteiten kunt doen, want ik zou dit elke dag wel willen doen! Echt helemaal mijn ding. Dan nog maar een keertje surfen, ook heel vervelend...

Dit was het dan weer! Tot de volgende keer maar weeeeeer.

1. Frida:
    23 november 2015
    Klinkt weer gaaf Jes! Leuk om al je belevenissen zo elke week weer te lezen. Idd een ervaring die ze je nooit meer afnemen. Dikke tut en straks in NL maar eens een foto avondje doen. Dikke tut Friet
  2. Heske Hoekstra:
    23 november 2015
    Alweer een mooi verhaal van jouw ik heb het al vaak gelezen wat ontmoet
    Je veel mensen Jeske heel leuk
    Mooi dat je weer fit bent
    Geniet maar lekker van alles
    Dikke tut van mij ik ga nu naar heit en mem.
  3. Rintsje:
    23 november 2015
    Alweer prachtig Jeske, maar dat wist je al natuurlijk. Ik ben ook gek op water en rivieren afdalen. In Nepal ooit ook al eens zo'n prachtige wild water rafting gedaan, helemaal super. Hier wordt het nu al weer kouder. De eerste sneeuw vlokken en hagelstenen vliegen ons al om de oren. Sinterklaas krijt nog drege dagen. De bern binne al drok bezig my ut ienfullen fan de ferlanglijstjes. Sint en Piet matte tot de beurs. He leave nicht nog folle plezier en nog mar geniete fan de letste wieken.
    Groeten fan us alle 5
  4. Anja:
    24 november 2015
    He Jes,
    Het blijft elke keer een feestje als ik mijn mailbox open en een verslag van jou voorbij zie komen.Wat een ervaringen.!
    Het schiet nu al mooi op dat je heit en mem mee kunt laten genieten! Groetjes van de Bijsterboschjes !
  5. Marije:
    24 november 2015
    Prachtig Jeske, al die ervaringen! En wat een gave foto's! Erg mooie natuur en ik kan zien dat jullie veel lol hadden. Xx