Reisverslag 7 - Ella/Nuwara Eliya

31 oktober 2015 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

Hee hoi!

Weer een nieuw reisverslag van de afgelopen week! Alles gaat goed met me en ik maak veel leuke dingen mee! Nu komen er af en toe ook wel wat besefmomentjes naar Nederland toe en denk ik ook aan thuis. Eigenlijk zijn het dan de hele dagelijkse dingen waar ik wel eens naar verlang, bijvoorbeeld met vriendinnen afspreken, kaatsen en de gezelligheid thuis. Maar ik voel me ook enorm vereerd dat ik hier in dit land mag zijn, en geniet dan ook van elk moment. Het is zo'n prachtig land en ik voel me hier helemaal thuis. Dit komt vooral ook door de leuke mensen om me heen.

De stagedagen gaan nog steeds hun gangetje en we doen veel met de jongens en meiden. Hoe verder we in het stadium van de weerbaarheidslessen komen, hoe leuker het wordt. Ook de jongens en meiden doen altijd mee met veel enthousiasme en interesse. Dinsdag ben ik met een paar jongens mee geweest naar de dokter. Hier gaat het toch wel heel anders dan in Nederland. Het was een klein, smerig en smoezelig gebouwtje, waar één dokter in een klein hokje zat. Op afspraak werken kennen ze hier niet, en dus moeten ze ook erg lang wachten voor ze aan de beurt zijn. Hier viel het mij wel heel erg op hoe er in Sri Lanka wordt neergekeken op gehandicapten. De mensen in de rij konden hun ogen niet afhouden van de drie jongens. Ik merkte dat ik hier erg boos van werd en wilde ze het liefste er op aanspreken, maar ik wist dat dit niet ging door de taalbarrière. Het was wel grappig om zo'n dokter bezoekje mee te maken. Iedereen hier gaat namelijk voor elk wissewasje naar de dokter en krijgt dan ook een lange lijst met medicijnen mee naar huis. Dan zijn wij Nederlanders toch wel een stuk meer gewend!

Woensdag hebben we met de hele groep jongens een activiteit gedaan in het teken van je kwaliteiten ontdekken. Hier hadden we verschillende stellingen gemaakt waarbij de jongens voor zichzelf naar een vak moesten lopen: leerpunt, gemiddeld of kwaliteit. Er kwamen mooie dingen uit en de jongens zijn erg open, ook over hun gevoelens. Hier kunnen de jongens in Nederland nog wat van leren! 'S avonds hebben we weer Keek op de Week bij Jan en Helene gedaan (ons wekelijkse gezelligheid avondje). Het was erg gezellig!
Donderdag zijn we in de namiddag vertrokken richting Ella. Ondanks dat de express bus niet meer reed, hebben we toch nog redelijk snel de reis kunnen doen (in totaal 7,5 uur). Ella ligt in het midden van Sri Lanka, in een erg bergachtig gebied. De omgeving hier is dan ook prachtig. 'S ochtends hebben we een 19 meter hoge waterval bezocht, de Rawana Ella Waterfall. Het was een mooi beeld, maar verder was er niet veel te doen, zoals omhoog klimmen of zo. Daarom zijn we al redelijk snel weer terug gegaan naar Ella en hebben hier besloten om de trein te nemen naar Nuwara Eliya, een stad hoog in de bergen. Deze treinreis staat bekend als één van de mooiste trajecten van de wereld, en dat bleek ook wel. De trein manoeuvreerde zich langzaam door het bergachtige landschap, wat resulteerde tot erg mooie uitzichten. Helaas werd het al snel bewolkt, waardoor we niet ver konden kijken. Hier merkte ik ook al echt dat we hoger in de bergen kwamen, want het werd erg frisjes. Deze treinreis ga ik ook met mijn ouders in december maken, en hier heb ik nu al zin in, zo mooi was het.

Vrijdag middag hebben we een guesthouse gevonden in Nuwara Eliya, in het hoogste dorpje van Sri Lanka, maar 2 km van Nuwara Eliya af. We verbleven bij een heel gastvrij gezin en de man bracht ons gratis naar de stad wanneer we maar wilden. Zeker een goede aanrader (het guesthouse heet Highest Inn). Nuwara Eliya is qua bouwstijl heel anders dan de rest van Sri Lanka. De huizen zijn in Britse stijl gebouwd, en de overnachtingen hier zijn dan ook wel wat duurder dan in andere gebieden. Ook is de stad niet heel groot en heb je het eigenlijk in twee dagen wel gezien. Zaterdag ochtend hebben we om half 7 's ochtends een wandeling door de bergen gemaakt. Helaas konden we het punt wat de eigenaar ons had uitgelegd niet vinden. Het scheelde dat het toch erg bewolkt was en dat het uitzicht dan toch niet spectaculair zou zijn.
Na deze wandeling hebben we meegelopen in een optocht van de tempel van dat dorp. Eens per jaar is er namelijk in elke tempel een ceremonie en toevallig was dat hier die dag. Alle kinderen waren mooi gekleed en deden dansjes en maakten muziek. Ook werden er voorwerpen voor de monniken meegedragen op een dienblad, die geregeld op ons hoofd werden neer gezet. Natuurlijk mochten de voorwerpen niet in de zon en kwam het erg precies waar je liep onder de parasol. Het was wel leuk om zo'n ceremonie mee te maken, maar na al dat wandelen die ochtend waren mijn benen wel moe. Daarom hebben we daarna in Nuwara Eliya lekker een massage genomen, wat je letterlijk wel een full-body massage kon noemen en door de hardhandigheid ook niet erg ontspannend. Maar voor de vrouwelijke masseurs leek het de normaalste zaak van de wereld. Die middag hebben we nog wat rondgekeken in Nuwara Eliya, een park en een meer bezocht en daarna samen met onze eigenaar een bezoekje gebracht aan een waterval in de buurt. Vanaf dit punt had je een mooi uitzicht over Nuwara Eliya en andere dorpjes. In twee dagen hadden we eigenlijk alles van de stad wel gezien en veel langer zou ik er ook niet willen blijven. Voor wandelaars is dit echter wel een hele mooi omgeving om langer te verblijven.

Zondag was weer reisdag en zaten we dan ook de hele dag in de bus. Om half 7 's avonds waren we weer terug op Hellabeem, terugkijkend op een vol, maar erg mooi weekend.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!

1. Marije:
    4 november 2015
    He jeské! It blijft mooi jou zo te volgen! Wij hebben een brandje gehad en zijn daardoor even op vakantie. Maar niets kan op tegen ons bezoek in december aan jou! De treinreis, de watervallen en vooral jijzelf maakt dat we bijna niet kunnen wachten. Ik krijg vaak reacties dat je verhalen worden gelezen met veel genoegen. Van wie heeft ze dat grappige en mooie schrijven? Geen idee zeg ik dan. Zelfstudie? Ik zal aandringen op een reactie op je site! Want dat blijft het leukste! Lekker genieten en ga zo door famke!!!!! We missen je!!!