Reisverslag 8 - Weligama

9 november 2015 - Weligama, Sri Lanka

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend ben ik lekker in ons eigen dorp Weligama gebleven, om even tot rust te komen. Het reizen in de weekenden maakt je namelijk best wel moe en dus was ik even toe aan een lekker rustig weekend.

Ongeveer anderhalve week geleden was er bij ons thuis in Akkrum een brandje geweest door de houtkachel. Het hele huis is hierdoor helaas aangetast en daarom moet alles worden schoongemaakt en opnieuw worden geverfd. Hopelijk gaat de stank weg na dit! Wel jammer dat ik al deze sensatie hebben moet missen! Lekker een hotelletje pakken en misschien kan de schilder mijn kamer dan ook even meepakken! :p. Maar ja natuurlijk had het heel anders kunnen aflopen en is het ook wel beter dat ik hier zit, want het huis is niet om te wezen.

De afgelopen week was het vaak 's ochtends erg mooi weer en rond het middag uur kwam dan de regen opzetten. Hierdoor kon het zwemmen vaak niet doorgaan, wat wel erg jammer is, want het zwemmen is nou juist zo leuk! Verder zijn er op stage niet erg veel bijzondere dingen gebeurd.

Afgelopen vrijdag ben ik in de ochtend naar Weligama gegaan om te gaan surfen. Weligama is één van de beste plekken in Sri Lanka om te surfen, en het was dan ook verbazend druk in het water. Voor ongeveer 1,70 per uur kon ik een plank huren en heb ik het surfen zelf een beetje uitgevogeld. Hier heb ik ook een Duits meisje ontmoet, die ook in Weligama vrijwilligerswerk doet. Die dag zijn we samen wat opgetrokken en ze gaf me goede tips over het surfen. Eerst dacht ik, omdat ik ook kan snowboarden en wakeboarden etc, dat het surfen me wel makkelijk af zou gaan, maar het is toch wel heel anders. Niet alleen techniek is belangrijk, maar vooral ook het gevoel, de timing en de kennis over de golf is erg belangrijk. Het was erg vermoeiend, want elke keer word je door een golf weer helemaal terug gesleurd, waarna je weer hard moet peddelen om terug te komen. Ik denk dat ik wel ongeveer een liter water hebben binnengekregen, via mijn mond, neus en ogen. Heerlijk dat zout! Na twee uren begon ik het gevoel wat te krijgen en had ik een aantal mooie golven gepakt. Helaas moest ik naderhand 15 euro extra betalen omdat er een vin van mijn board was afgebroken, maar toch een hele leuke ochtend gehad. Na een lunch in Weligama ben ik terug gegaan naar mijn kamer om die middag aan school te werken.

Zaterdag ben ik samen met Eva naar Mirissa gegaan om samen met Yanthe en Maxine de dag door te brengen. Yanthe en Maxine lopen ook stage bij een weeshuis in Kandy, waar we al eerder zijn geweest. We hebben een heerlijke dag op het mooie strand van Mirissa doorgebracht. Het was leuk om ook een aantal bekenden tegen te komen. De personeelsleden van het guesthouse waar ik de vorige keer met Wilco en Frida heb geslapen waren erg blij om me te zien. Ook zagen we weer twee Spanjaarden waar we in Nuwara Eliya samen mee in een guesthouse zaten. Het is wel leuk dat je nu overal wat bekender begint te worden en ook de mensen begint te leren kennen. In Mirissa heb ik een ring laten maken, die ik morgen op ga halen. Ik ben benieuwd! Eva, Yanthe en Maxine bleven in Mirissa slapen, maar ik ben 's avonds na een gezellig etentje weer terug gegaan naar mijn kamer, omdat ik de volgende dag weer vroeg wilde surfen.

Om kwart over 7 's ochtends was ik weer op het strand in Weligama te vinden, want 's ochtends en 's middags zijn de golven het beste. Na een uurtje surfen heb ik eerst een surfshirt en short gekocht, want anders verbrand je echt levend in de brandende zon! Een minder leuke ervaring was dat ik dacht even vette filmpjes te maken met de go-pro camera van Jeljer, maar een grote golf besloot deze mee te nemen en ergens op een andere plek op de bodem neer te leggen. Ik heb nog gezocht met een zwembril, maar door het troebele water zag ik geen hand voor ogen. Hier baalde ik natuurlijk wel erg van, maar ik hoop dat ik dit uit mijn verzekering kan halen. Gelukkig had ik de meeste filmpjes wel op mijn laptop gezet en vond Jeljer het totaal niet erg. Wat een top broer heb ik ook! Tijdens de lunch kwam ik leuk contact met drie Israëlische jongens, waarvan twee echt een heerlijk gevoel voor humor hebben. Heb enorm met ze gelachen. De rest van de dag heb ik samen met hun doorgebracht en gesurft, erg gezellig.

Dit weekend heb ik ervoor gekozen om ook eens alleen op pad te gaan en dan krijg je toch wel weer hele andere ervaringen! Veel nieuwe mensen ontmoet en leuke contacten opgebouwd. Ik merk ook wel dat het seizoen nu een beetje begint te komen, steeds meer toeristen laten hun (bleke) gezicht zien. Ook vind ik het leuk dat ik het surfen een beetje begin te leren en dat dit ook zo toegankelijk is, omdat het maar 20 minuten rijden is. Dit was de eerste keer dat ik een weekend in Weligama was (ondanks dat we hier alweer 8 weken zitten), maar het was erg leuk! Ook fijn dat je toch je eigen kamer in de buurt hebt, wat ook qua financiën wel handig uitpakt. Zeker voor herhaling vatbaar!

Dit waren mijn ervaringen weer van afgelopen week, see you again next time!

Groetjesss

1. Shannon:
    9 november 2015
    Hey, super leuke verhalen schrijf je! Volgens mij heb je het ontzettend naar je zin daar ^_^ Lijkt me echt geweldig om daar te surfen zeg. Zelf ben ik ook naar het buitenland geweest dus ik kan me aardig inleven in al je avonturen.

groetjes,

Shannon/ stagaire van Bouwe :)
  2. Maurice:
    9 november 2015
    Hoi Jeske, je go pro camera kwijt, huis van je ouders in brand maar gelukkig maak je mooie dingen mee. Ik wil wel komen schilderen bij je ouders. Veel plezier daar en tot ziens. (leuk om je verslagen te lezen). Groeten Maurice
  3. Marije:
    9 november 2015
    He Jeske, wat weer een mooi verhaal. Erg leuk te lezen dat je nieuwe mensen ontmoet en eerdere bekenden tegen komt. Fijn dat je de techniek vh surfen steeds beter onder de knie krijgt. Jammer dat we dit niet op filmpje kunnen zien :-)
    Xxxxxx
  4. Rintsje:
    9 november 2015
    Mooi verhaal alweer. En een mooie stunt van je ouwe heer met het hout en de kachel. Leuk dat je al beetje kan surfen nu. Geniet der maar nog lekker van en oant de folgjende kear. Groet Rintsje
  5. Bouwe:
    10 november 2015
    Rintsje, dit lijkt mij niet fe plek om af te geven op je broer. Wat moeten de mee lezers daar van denken? Ik zeur toch ook niet over jouw vingers die wat kort zijn? Graag het goede voorbeeld voor Jeske die zelf ook het goede voorbeeld geeft door zich keurig te gedragen in dit verre land!
    Tenminste grotendeels dan.
    Knuffel!
  6. Jannie:
    12 november 2015
    Heyyyy Jeske
    Zal nu maar s reageren na je leuke verhalen te hebben gelezen. Ik heb bijna t gevoel dat ik mee kan kijken zoals jij schrijft En.... Je hebt echt niks gemist hoor.... Je wilde echt niet op de kanaeeskestrjitte zijn ... Na het hout stoken.... Gelukkig kon ik marije meenemen om te luchten
    Groetjes van de hartje
  7. Nel de Boer:
    20 november 2015
    Ben weer bij gelezen en weer thuis. Ook een fijne tijd bij de kids gehad . Vond het afscheid wel moeilijk dit zal wel voor altijd zijn maar ze gaan op een prachtige plek wonen . Wat hebben Frida en Wilco goed werk gedaan ze kunnen trots zijn . Als jij ook maar wat in het leven van deze jongens hebt bereikt heb je een goede plek gekozen .Super meid