Aankomst in Sri Lanka

20 september 2015 - Weligama, Sri Lanka

Hallo allemaal,

Hier was ie dan, mijn eerste reisverslag! Vandaag is alweer onze 6e dag in Sri Lanka. Voor zover ik nu heb gezien vind ik het een prachtig eiland. De natuur is groen, de stranden geel, de zee ruw en de mensen zijn vriendelijk. Zeker met mijn blonde haar val ik enorm op tussen alle zwarte koppies, dus aan aandacht geen gebrek. Stel ik zou in een wanhopige bui zijn om te trouwen, dan moet dat hier in één dag wel geklaard zijn.

Na een goede vlucht, met overstap in Istanbul, verbleven Eva (mijn stagegenoot) en ik eerst een nachtje in Negombo. Dat is een stad vlakbij het vliegveld aan het strand. Na goed onderhandelen (vond ik zelf) vonden we een taxi die ons naar Negombo wilden brengen. Bij aankomst bleek echter dat de chauffeur ons redelijk in de maling had genomen, want hij had de prijs maar voor 1 persoon gerekend. Achteraf gezien is dat ook stom natuurlijk, want welke Aziatische chauffeur probeert je niet op te lichten...In Negombo verbleven we in een simpel maar prima guesthouse. Het strand was op maar 50 meter afstand. Ik verwachte op het strand een blanke mensenmassa te vinden, maar het strand was redelijk uitgestorven. Dit zal komen omdat het nu laagseizoen is. Wel zijn we hier even lekker bijgetankt.

De volgende dag zijn we door middel van trein, die de hele westkust laat zien, naar ons stageadres gereden. De trein was langzaam en druk, maar het uitzicht was erg mooi. In de hoofdstad Colombo moesten we overstappen, waar we 2,5 uur moesten wachten. De NS mag dan beter geregeld zijn, maar voor 1 euro 25 maak je mij een gelukkig vrouw! Het station van Colombo deed me erg denken aan de eerste opdracht van Wie is de Mol van het afgelopen jaar. Grappig dat je door zo'n programma allemaal herkenningspunten hebt. Aan het eind van de middag kwamen we aan in Weligama. Met de tuktuk vervolgden we onze reis en reden we steeds verder de jungle in, wat ongeveer een rit van 20 minuten was. Het verkeer is hier trouwens echt een gekkenhuis. Tuktuks halen in de binnenbocht in, raken op een haar na niet een voetganger of een fietser en bussen rijden als gekken. Dit soort verkeer hoort vind ik wel bij Azië en ik kan er altijd wel om lachen, al neemt dat niet weg dat ik met een verstijfde spierspanning achter in een tuktuk zit haha.

Het terrein van Hellabeem is erg groot en ligt op een heuvel midden in de jungle. We hebben allebei apart een kamer, wat wel een fijne luxe is. Er verblijven nu 32 jongens op Hellabeem en nog ongeveer 15 meisjes. De eerste avond hebben we meteen kennis gemaakt met de jongens en 's avonds muziek gemaakt. Ze spreken niet goed Engels, maar met de kennis die ze hebben willen ze graag met je praten.

De volgende dag konden we met de Singalese fysiotherapeut Sameera meelopen, waar wij het meeste mee te maken zullen krijgen. Hij heeft veel kennis van zijn vak en over de jongens. Het was erg interessant om te zien hoe hij met de jongens omgaat. Sameera is een aardige man die veel westerse mensen kent, daarom begrijpt hij ons goed. Ook kregen we een 'smoelenboekje', waar alle informatie over de jongens in staat. En wat een namen zeg..dat wordt oefenen!

Vrijdags hebben we 's ochtends met Jan, de eigenaar, boodschappen gedaan in Weligama. Weligama heeft een druk centrum en veel leuke winkeltjes. Die middag zijn we met de bus naar Mirissa gegaan, een dorpje verderop. De bus is hier een leuk vervoersmiddel en ook nog eens spot goedkoop. Voor het ritje naar Mirissa betaalden we 20 rupies, wat ongeveer 12 eurocent is. In Mirissa verbleven op dat moment mijn oom en tante, Wilco en Frida. Ze maken met de scooter een tocht van 4 weken door Sri Lanka. Op deze manier konden we elkaar nog leuk even zien! Het was erg leuk om Wilco en Frida weer te zien. Zoals Frida en ik al zeiden; het voelt alsof je gewoon door gaat van waar je de vorige keer gebleven bent. Tot nu toe zie ik Frida volgens mij vaker in Azië aan de andere kant van de wereld, dan in mijn hometown Akkrum, maar dat maakt het contact eigenlijk des te leuker.

Mirissa is een leuk dorpje aan het strand waar veel backpackers komen. Zo zie je op het land bijna geen toeristen, zo zit het er hier vol van. We zijn twee nachtjes in Mirissa gebleven en het was erg gezellig. 'S avonds hebben we lekker gegeten, veel geklets en gelachen. Ik kan altijd erg genieten van de verhalen die Wilco en Frida vertellen over alle avonturen die ze beleven. En ook de lekkere Friese humor was weer even fijn :).
Zondag na het ontbijt zijn Eva en ik weer vertrokken naar Weligama. Ik vond het jammer dat ik weer weg moest na zo'n leuk weekend!

Ook Hellabeem is een fijne en relaxte omgeving, dus hier vermaken wij ons ook prima. Morgen is onze eerste 'echte' stagedag! Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Het is spannend maar ook erg leuk tegelijk. Dinsdag zullen Wilco en Frida nog langskomen om het project te bezoeken. Zo kunnen we er later nog leuk over praten!

Nou dit was dan mijn reisverslag tot nu toe. Bekijk ook de nieuwe foto's die ik heb toegevoegd!

Tot schrijvens, of skypes!

1. Riemke:
    20 september 2015
    Hee Jeske! Wat superleuk dat je een reisblog bij houdt. Ik heb me direct aangemeld zodat ik al je blogs binnen krijg! Wat schrijf je trouwens goed zeg! Alsof ik in jou schoenen sta als ik het lees! Ik ben erg benieuwd naar je volgende verhalen.
  2. Rintsje:
    20 september 2015
    Hoi Jeske, wat een prachtig verhaal heb je geschreven. We gaan je volgen en meegenieten van je belevenissen. Dikke tut fan us alle 5
  3. Ingrid:
    20 september 2015
    Wat een leuk verhaal Jes!! Ik kijk uit naar je volgende verhaal
  4. Sanne:
    He lieve meid!
    Wat heerlijk om al jou ervaringen mee te mogen beleven en wat Riemke al zegt; je schrijft echt geweldig!
    Nu ik dit lees besef ik pas hoe verschillend ieder zijn stage/studie aan het vervolgen is. Ik kijk uit naar je volgende reisverslag jes! Heel veel succes, plezier en geniet vooral!
    Dikke knuf
  5. Jette:
    ZO LEUK DIT!!!! topperke
  6. Sjoukje:
    20 september 2015
    Leuk verhaal meissie!! Lekker genieten!
  7. Nel de Boer:
    20 september 2015
    He famke wat een mooi verhaal ,zit in de familie . Lijkt op de verhalen van Frietje. Leuk dat jullie elkaar konden treffen .Doe ze dinsdag de groetjes . Kijk uit naar je verdere belevenissen . dikke knuffel beppe
  8. Marije:
    20 september 2015
    he pop, wat een prachtig verslag! Heel beeldend geschreven, ik zie t zo voor me. Veel Aziatische herkenning begrijp ik. Je krijgt daar ook een spoedcursus onderhandelen, staat leuk op je CV. Wat fijn dat de 1e indruk zo positief is. En ook super dat jullie met Wilco en Frida zo'n leuk weekend hebben gehad. Ik zie uit naar je volgende belevenissen, geniet ervan!
  9. Susan:
    21 september 2015
    Hey Jeske, wat een super mooi verhaal!,beleef het hier vanuit het bijna herfstachtige Boazum helemaal mee. Je hebt het volgens mij nu al helemaal naar de zin!dat is fijn. Kijk uit naar je volgende verhaal.. tút fan ús
  10. Celina:
    21 september 2015
    Mooi verhaal jeske! Succes met stage & veel plezier!
  11. Jeske:
    21 september 2015
    Bedankt voor jullie leuke reacties allemaal! Xxx
  12. Bouwe:
    21 september 2015
    Hé Jeske, wat in moai ferhaal! Kinst ek wol skrieuwster wurde!
    Hjoed dyn earste stage-dei! Spannend! en moarn al wer famylje op besite! Wat in libben....
    It soe moai wêze ast trouen giest, mar wachtsje noch mar in pear jier. Wy wolle der dan graach by wêze. succes hjoed! Knuffel fan Heit!
  13. Heske Hoekstra:
    22 september 2015
    Ik ben op les by heit.
    Wat mooi dat ik met je gesproken heb.
    Tot later.
    Dikke tut fan My.